Please update your Flash Player to view content.

Kragujevac - FIAT


Po lanskem uspešnem obisku Stuttgarta smo se letos odločili obiskati najnovejši FIAT-ov obrat  FAS (Fabrika avtomobila Srbija) v Kragujevcu.
Ker je tovarna šele začela delati, smo veliko časa porabili za organizacijo obiska. Po neskončnem dopisovanju in telefoniranju nam je uspelo – preko turistične agencije »Prestige tours« in prijazne gospe Nade Jovanović, ki je bila naša gostiteljica, smo dobili potrditev termina za obisk tovarne 27. maja 2013.
Načrt izleta je bil zelo enostaven – obiskati čim več krajev na tej poti in si ogledati zanimivosti, ki jih ponujata Srbija in njena stara prestolnica Kragujevac.


Ker smo imeli doma ves maj »aprilsko« vreme, se je zastavilo vprašanje, kakšni pogoji nas bodo spremljali na tej poti. K sreči nam je narava prizanesla in preživeli smo lep spomladanski konec tedna.
Na pot smo odrinili v zgodnjih jutranjih urah iz Črnomlja in Novega mesta, tako da smo bili v predvidenem času že na hrvaško-srbski meji. Po končanih obmejnih formalnostih smo se ustavili tik za mejnim prehodom v Srbiji – v spominskem parku padlim v drugi svetovni vojni na sremski fronti. Čeprav leži  tik ob avtocesti, ga marsikdo spregleda ali, „ker nima časa“, oddrvi naprej. Velja si vzeti eno uro, si odpočiti in se še enkrat spomniti, kakšne grozote prinaša in povzroča vojna. Spominski park je novejši, narejen konec 80-ih, muzej pa je delo kiparja Jovana Soldatovića. V njem so imena več kot 13 000 padlih borcev Jugoslovanske, Rdeče in Bolgarske armade.
Od tod smo zelo hitro prišli na naslednjo točko našega potovanja – v letališki muzej ob letališču Nikole Tesle pri Surčinu. V modernistični stavbi, ki jo je marsikateri potnik že videl od daleč, smo si ogledali razstavne predmete, ki predstavljajo zgodovinsko pot razvoja letalstva (predvsem vojaškega) na tem prostoru. Spomnimo se, da je pionir letalstva na Balkanu in prvi slovenski letalec Edvard Rusjan strmoglavil na aeromitingu 9. januarja 1911 prav v Beogradu in bil tam pokopan v navzočnosti več kot 14 000 ljudi.
V tem muzeju si lahko ogledate tudi brezpilotno letalo „dron“ (v zadnjem času zelo »popularno«, masovno ga uporabljajo ZDA v boju proti teroristom na afriških in azijskih tleh), pa tudi ostanke edinega sestreljenega »nevidnega« F-117A iz obdobja NATOVIH bombardiranj teh prostorov (1999). Po tej sestrelitvi so ga skoraj prizemili.
Po kratkem oddihu smo pot nadaljevali v središče Beograda, kjer domuje eden od večjih muzejev avtomobilizma v Srbiji. V Moderni garaži, zgrajeni 1929. leta, je čez 40 avtomobilov in motornih koles, zbirka pa šteje okrog 70 avtomobilov. Najstarejši je vsekakor francoski Marot-Garden iz leta 1897, vozilo na treh kolesih, lesene karoserije s sedežem za dve osebi. Tukaj je tudi Ford T letnik 1925, Ford iz leta 1902, Lancia Lamda iz 1925., Citroën B10 iz 1926. in tako naprej. Gospod D. Ružić nam je bil na razpolago več kot uro in z veseljem smo pokramljali o zbirki, avtih, motorjih ter vsem, kar je tam zbranega. Ko stopite v to garažo, se v mislih hitro znajdete v 30-ih letih prejšnjega stoletja.
Da bi se vrnili v sedanjost, smo se ustavili v Karadjordjevem parku, si ogledali Nacionalno knjižnico Srbije in največjo pravoslavno baziliko na Balkanu – hram Svetega Save.
Naš prevoznik Integral nam je dal dva izkušena voznika, Jožeta Pluta in Gregorja Pešelja, ki ta delček Balkana podrobno poznata. Z njuno iznajdljivostjo smo zelo hitro prišli na želeno točko in pravočasno prispeli v Kragujevac, kje nas je čakala gospa Nada Jovanović. Nastanjeni smo bili v središču mesta, v pred kratkim obnovljenem hotelu Kragujevac. V dveh večerih, kolikor smo prenočili, smo si od blizu lahko ogledali tudi slovite srbske svatbe.
Kragujevac je mesto s skoraj 180 000 prebivalcev, je prva srbska prestolnica iz leta 1818, zgodovinska prelomnica pa je bila odločitev, da se naredi Topolivnica leta 1852. Ta je skozi leta prerasla v vojaško industrijo in slovite Zavode Crvena zastava, kjer se je leta 1953 začela proizvodnja prvih avtomobilov na tem prostoru. Nekaj teh zgodovinskih objektov smo obiskali v nedeljo,  pa tudi prvo pokrito mestno tržnico v Evropi – narejeno 1929. leta – in spominski park Šumarice 21. oktobar, kje so 1941. Nemci postrelili nekaj tisoč talcev (točnih podatkov ni), med njimi tudi dijake Prve gimnazije z učitelji vred.
Ker je večina izletnikov tudi vinogradnikov, okolica Kragujevca (Oplenac, Topola, Arandjelovac) pa slovi kot vinorodni okoliš, smo obiskali vinsko klet Aleksandrović v soseski kleti Karadjordjevića na Oplencu. V njej letno pridelajo in prodajo 400–500 000 litrov vina! Večina nas je kakovost, opremljenost, tehnologijo … ocenila z več kot odlično.
V ponedeljek smo razdeljeni v dve skupini končno potrkali na vrata FIAT-a. Po nekoliko daljšem postopku smo vstopili. Na ruševinah nekdanje tovarne je FIAT naredil popolnoma novo, v kateri trenutno izdelujejo FIAT 500L, v pripravi pa je tudi podaljšana različica. Lastniška struktura je trenutno 70 : 30 (FIAT : Srbija), zaposleni so večinoma mladi, do 30 leta stari. O slovitih fičkih in stoenkah so sledi samo v filmu in arhivih. Ker so trenutno pridobili večje naročilo za ZDA, so vpeljali tudi nočno izmeno. V vsaki izmeni naredijo 200 avtomobilov. Kot zanimivost: če ste s področja, kjer se vozi po levi strani (torej z desnim volanom), in se odločite za avto v barvi kave, imate možnost, da si kot dodatno opremo naročite pravi avtomat za kavico!
Po poslovilnem kosilu smo se počasi odpravili proti Beogradu in potem na zahod proti domu.  Med nami so bili potniki, ki so v rosni mladosti tu služili vojaški rok, nekateri so si služili kruh za volanom in so pred dvajsetimi, tridesetimi leti velikokrat vozili po teh cestah in do te tovarne. Spomini so deževali, potem pa je pogovor utihnil in zamenjal ga je dremež. Domov smo prišli malo utrujeni, a zadovoljni.
Še enkrat bi se zahvalil voznikoma Jožetu Plutu in Gregorju Pešelju iz Integrala, posebej pa priporočam vsem, ki se odločate za obisk teh krajev – poiščite agencijo »Prestige tours« iz Kragujevca, zelo so profesionalni. Mimogrede, tudi mi smo jo poiskali po priporočilu izletnikov iz Štajerske.

Sponzorji

  • West transport d.o.o. Črnomelj
  • Občina Metlika
  • Laboratorijska oprema Kambič d.o.o. Semič
  • Občina Semič
  • CVA d.o.o Črnomelj
  • Ključavničarstvo Vrlinič d.o.o. Črnomelj
  • Bife Sonja Medved Črnomelj
  • ViDIT s.p. Črnomelj
  • NLB d.d.
  • Kovinoplastika Lozar d.o.o. Črnomelj
  • Občina Črnomelj
  • Bife Emonec; Pavla Peteh s.p. Črnomelj
  • Optika Samo Težak s.p. Črnomelj
  • Avto Bukovec d.o.o. Semič
  • Avtohiša Vrtin d.o.o. Črnomelj
  • Zveza SVS
  • Krovstvo Strehca d.o.o. - Novo mesto
  • Gradbeništvo Emir Dedić s.p. Fučkovci
  • Vulkanizerstvo „Kocjan“ Marjan Kocjan s.p. Črnomelj
  • BS Črnomelj 1 Franc Spreizer s.p.
  • Zavarovalnica Vzajemna
  • Avtohiša Berus
  • Avtohiša Adria
  • Zavarovalnica Tilia
  • Občina Novo mesto
  • Občina Dolenjske Toplice
  • Občina Šentjernej
  • TIC Dolenjske Toplice
  • FerroČrtalič d.o.o. Dolenjske Toplice
  • Vinska klet Bajnof Cvelbar
  • Terme Krka Dolenjske Toplice
  • Milan Kočevar s.p. Podreber
  • KRKA d.d. Novo mesto
  • KMS Malerič, proizvodnja in storitve d.o.o. Vinica
  • TOKI proizvodnja, servis, trgovina Jože Tomaževič s.p.